söndag 25 juli 2010

Kolmården!

The place to be.

Jag o M kom på att vi båda var lediga så vi drog iväg till Kolmården igår.
Verkade va den perfekta dagen o strosa där... runt 20 grader o lite moln.
Inte för varmt - inte för kallt.
Men vi hann bara närma oss Norrköping så började de duggregna.
Så vi passade på att kika in på Tropicariet först, som ligger direkt när man kommer in.
Tittade på en massa fina/roliga/äckliga djur. O klappade även en typ.. blåsfisk?
Vi blev kompisar med han. Sen lyckades jag känna lite på en rocka oxå. Slemmigt!







Sen kan man sammanfatta resten av dagens väder med regn. Smått duggregn heeeela dagen.
Skönt att de inte spöregna kan man ju tänka då om man vill vara possitiv.
Men vi lyckades iaf gå igenom hela parken, missade bara som där små "timon'erna" upptäckte vi sen när vi kollade kartan. Tittade på Sälshowen oxå med alla barn :P
O så gick vi in i bondgården o klappade några getter. Jag ville klappa grisarna, men de ville inte dom.
Fy fan va dom där djuren är skadade alltså. Stod helt apatiska när man klappade dom. Men men.. så blir de väl när man måste handskas med massor människor varje dag. Klappade t.o.m en liten lammbebis, o inte ens den reagerade.
Känner mig lite tveksam till att de överhuvudtaget ska va OK att ha en massa djur i fångenskap för att vi människor ska kunna komma nära o titta på dom..?? Oftast är dom ju placerade i djurparker redan när dom föds, o vet ju då inte vad dom går miste om, på sätt o vis. O de känns väl bra. Då har man ju inte berövat dom sin frihet, eftersom dom aldrig ens vetat vad det är för nånting.
Anyhow.
Jag blev hungrig rätt snart efter att vi kom ut från Tropicariet så vi letade upp första bästa matställe. Fick bli nåt Taco hak därinne. Först stod vi i kön ungefär 20 minuter, o då var de kanske 5-6 pers före oss!? Det dom serverade var en papptallrik där dom slängt upp: tacofärs-2 såser - grönsaker o en näve med chips. Hur lång tid tar det? Ska vi överslagsräkna o säga att de tar iaf 1 min per tallrik? Vilket med enkel matematik o lite tilläggs tid för att betala borde tagit MAX 10-12 minuter innan det är vår tur. ÖVERSLAGSRÄKNAT!
Men NEJ. För de första så tog nån sönder ena kassan. Så dom hade bara en (min fina matematiska uträkning inkluderade även den bara EN kassa!)
O tro det eller ej så skrev dom nummerlappar på de betalade gästerna?!
OK om man äter nån jävla restaurangmat där det tar kanske 20 min att laga maten man beställt, men att slänga upp lite färs på en tallrik behöver man fan ingen nummerlapp till!
På "meny'erna" fanns det även 3 olika storlekar på läsk. Vi ville ha en mellan läsk. Men vi fick en vanlig 0,5 liters cola. "Det är bara den här drickan vi har" - Varför står de då på menyn att de finns 3 olika storlekar?! "De står nog kvar sen förr då vi hade kolsyremaskiner, men de har vi inte längre"... kanske kan va på sin plats o ändra Meny'erna då... KAN tyckas.
När vi väl betalt o satt oss så tog de kanske 5 minuter innan dom ropade upp vårt nummer.
25 minuter för en tacotallrik mina vänner! - o de va ungefär en barn portion.
O så kostade det typ 100 spänn.
Nämnde jag att jag hade huvudvärk, o va jävligt hungrig oxå? Eller märks det på sättet jag beskriver? :) Dagens ris till dom iaf. Stort jävla ris.

Tillslut blev de dags för delfinshow. O vi hade ju självklart placerat oss på baksidan där de varken va nåt folk, eller några delfiner... haha! FAIL.
Så när det var några minuter kvar bara innan de skulle börja så sprang vi ut o runt på andra sidan, o mycket riktigt - där var den riktiga ingången! Men eftersom vi är så skillade så fick ju plats ändå!
Helt galet hur fan man kan lära en delfin alla dessa saker!! Jag har inte ens lyckats lära Abbie "vacker tass"... Vackert var det iaf.
Sen hade vi även betalt biljett till Safariparken oxå, där man åker igenom med bilen.
Kändes ju rätt ovärt med tanke på vädret tyckte vi, men vi måste ju ändå köra igenom nu när vi betalt för det.
O de ångrade vi inte en enda sekund!
ALLA djuren va precis vid vägen där man åkte, o sprang omkring runt bilen. Hur kul som helst!
Sen när klockan blev 17.55 så var de en massa djurparksfolk som började hetsa på oss att vi va tvugna att åka, o inte stanna.. för dom stängde. MY ASS! Jag åker när jag vill! Dom kunde väl skitit i o släppa in mer folk efter kl 17.30 om dom förväntade sig att dom skulle gå hem kl 18 när de stänger... idioter.







Martin alltid lite fin, jag - not so much :)


Efter det var de rätt gött o komma hem o byta dessa blöta kläder.
Köpte med oss pizza o snaskers hem till M o göttade oss med det resten av kvällen.

Köpte några nya kakor - Mini Hob-Nobs. Helt perfekta små munsbitar att äta när man va kaksugen :)


De ringde en kille igår o ville komma o kolla på min bil idag. Men idag har han inte hört av sig.
De gör inte mig så mycket. Har mer eller mindre vant mig vid att jag inte blir av med den... :P

Gick in på Ebay o klickade hem en massa nagelskulptur grejer oxå förut.
Dock skickas de ju från typ HongKong o grejer så de lär väl ta en månad innan jag får hem det.
Hoppas jag inte tröttnat tills dess ;P

Nu ska jag ta o söndagsstäda lite här hemma. Sen blir de några avsnitt av Dr Drew.

Hej svejs.

Inga kommentarer: