lördag 13 november 2010

Such a lie...



När jag var på affären idag så hade jag en "dam" framför mig i kassan ~40 bast, som tydligen kände killen i kassan.
Dom utbytte några vänliga fraser och han frågade om hon fortfarande var arbetslös. Japp det var hon, hon fick ju ingen hjälp av arbetsförmedlingen, och coachen hon fått kom hon ju inte överens med.
Hmmm, I wonder why?!
Förmodligen för att coachen pushar henne till att sluta sitta hemma o gå på A-kassan, o ta ett jobb med minst samma inkomst -at least. Stop being so freaking lazy!
Är det så jävla konstigt?"
Jag blir fan förbannad...

1. ALLA som säger frasen "Det finns inga jobb" är helt enkelt för fina för att kunna ta ett hederligt Svenne jobb. Jag har jobbat som säljare i butik, telefon och städerska. Jag tjänade iaf minst 16.800kr/mån (som är typ max utbetalning från A-kassan om du stämplar upp till heltid)
Sluta va så jävla lata! INGEN tycker synd om dig...

2. Arbetslösa snackar om att det är svårt att "få" ett jobb.
Ursäkta?!
Vem fan har nånsin FÅTT ett jobb??
Du gör dig förtjänt av ett jobb!
Visst, jag fick inte heller nån hjälp av Arbetsförmedlingen när jag var arbetslös (i 1 veckas tid, fyi) men det förväntade jag mig inte heller. Lär dig detta: INGEN kommer komma med ett jobb serverat på nåt jävla silverfat! Varken arbetsförmedlingen, dina vänner , eller din morsa. Dags o växa upp o inse att ska man få nånting gjort här i livet så får man fan göra det själv! O man dör inte av lite skit under naglarna...(förutom jag, som är det fantastiska undantaget som faktiskt fick mitt nuvarande jobb serverat från min goda vän P, hehe)
På Platsbanken.se finns det ca 330 jobb lediga i Linköping idag, as we speak. Hälften är jävla säljarjobb. Men det är iaf ett jobb! O är du duktig så kan du dra in en jävla massa pengar på det...

3. Självklart finns det undantag. Det gör det alltid. Men en frisk fullt fungerande människa ska aldrig komma o säga att det inte finns några jobb. På mitt jobb exempelvis, finns både unga, äldre, svennar, o "nysvenskar"... o det är vi inte så ensamma om.

Så.

Cut the crap.

Kamma dig, o skaffa dig ett jobb, -o sluta snylta på mina skattepengar.

Peace.

4 kommentarer:

malin sa...

Veronica for president!

Helén sa...

Jag håller inte med dig riktigt. Min mamma har varit arbetslös länge (nu har hon jobb, dock bara 50%, men får extratider, hon vill ha heltid). Hon har sökt flera jobb, varit på intervjuer, MEN hon klarar sig helt enkelt inte på mindre än 75%. och alla kan inte ha två jobb för att det inte går att matcha två jobb. Hon tycker inte om sin jobbcoach men det beror inte på att hon är lat och inte vill jobba, ibland passar inte personkemin helt enkelt och hon vill inte flytta till kiruna.
Jag tror snarare att vi som har jobb ska sluta anta att alla arbeslösa är lata, för det är de inte. Sen kan inte alla ta vilket jobb som helst för att de har problem med rygg, nacke mm...
men, detta är ju bara min åsikt...

Helén sa...

sen bör du ta med i beaktning att det är ganska många som konkurrerar om jobben. Jag har som du, haft tur att alltid ha jobb...

Nica Hansson sa...

Helén: Dom sjuka, dom med krämpor eller andra kroppsliga/psykiska problem är dom jag syftar på när jag skriver att det alltid finns undantag.

Sen vill jag påpeka att det inte handlar nånting om "tur" att jag har jobb/haft jobb sen jag gick i gymnasiet. Jag har legat i o sökt jobb jämt o ständigt, så det är helt min egen förtjänst.

Jag har inte heller den bästa situationen för att jobba varken heltid, eller kombinera 2 jobb - med tanke på att jag har hund. Men jag gör det. Och det går. Så jo, det går - om man vill. Kanske inte för all framtid, men tills man hittar ett annat jobb som man klarar sig på.

Så jo, tyvärr, MÅNGA arbetslösa ÄR lata. Inte alla, men många.