onsdag 5 januari 2011

Nu tar jag mig friheten

... att göra en jul o nyårsuppdatering.
Inte för att det hänt nåt spektakulärt som skiljer sig från föregående år, men dock ändå.
Man måste ju ändå uppdatera. Man har ju en blogg för o skriva om sina dagar, o då kan vi ju inte hoppa över några av dom viktigaste :P

Julafton spenderades på varsitt håll med våra familjer.
I år var det bror med familj som höll huset öppet för alla!
Mamma, pappa, jag o Abbie kom först på förmiddagen. Vi käkade julmat tills det inte gick ner mer, lustigt hur man blir så jäkla bösmätt av plockmat?!
Sen gick vi ut på promenad o Abbie fick dra Dennis i pulkan runt kvarteret, de va förjävla kallt ute, men ändå bara -13 nånting.
Sen var det dags för Kalle, o jag höll mig vaken under heeeela programet :P
Trots att man satt gudars så skönt i min brors soffa/fåtölj... det är som 4 fåtöljer som sitter ihoplänkade med armstöd emellan med förvaring i, o sen kan man fälla ut benstöd o grejer... bästaste bästa! En sån vill jag med ha... i mitt framtida hus, i biorummet som kommer finnas där...
Efter det så trillade Therese's familj in och det käkades skinkmacka o tog det allmänt soft.
Sen kom tomten. O inte vilken tomte som helst. Tomtemor! I form av... mig.
Gråt inte nu, ni som fortfarande tror att han finns på riktigt.
Det var vemodigt först, men när alla tittade vädjande på mig så var det bara o ställa upp. Ville ju öppna mina klappar lika mycket som Dennis ville! :)



Jag fick jättebra grejer, även i år. Jag är så bortskämd! Men i år, till skillnad från många andra år, så hade jag råd att lägga lite mer krut o tanke bakom mina julklappar som jag gav. Självklart är det inte prislappen som bestämmer om en present/julklapp är bra eller inte, men man känner sig iaf inte begränsad när det finns lite mer cash i plånboken.
Jag fick 1 års Spotify Premium av bror m familj! Hur jävla awesome som helst! Så nu kan man använda Spotify i mobajlen!
Sen fick jag ett paket med brödrost, vattenkokare och kaffebryggare i svart av mamma o pappa. Brödrosten o kaffebryggaren jag hade innan köpte jag billigt på typ Rusta när jag flyttade hemifrån för X antal år sen... eller nej, kaffebryggaren fick jag i inflyttningspresent av en gammal vän Sofie kom jag på :) Men det var ändå i typ andra lägenheten, så fortfarande X antal år sen.
O även en ny dammsugare! Super! Min gamla är.. gammal.. den med :) Fick den oxå när jag flyttade hemifrån tror jag.
Så nu känns allt upppdaterat, förutom micron, men den funkar fortfarande.
O en jul-peng som jag sprang till Netonnet o köpte mig en ny bilstereo för, hehe.
En med aux ingång, så man kan koppla in mobilen o spotifajen - duh ;) o så läser den mp3skivor. Gött.
Tänkte först köpa en utan Cd o bara aux, minneskort o USB men hitta ingen i den prisklassen, antingen var dom jätte billiga med dålig watt, eller för dyra.
Det fick en bli en LG med 4x53W, o man märker faktiskt skillnad även att de bara sitter originalhögtalare i bilen. Inte så ofta man kan blåsa på med hög musik ändå, eftersom Abbie oftast är med i bilen.
O sen fick jag även det traditionella uppdaterade dagiskortet på Dennis inramat :)

När man kom hem på kvällen va man lite lagom trött, eftersom man kört till o från Motala ~1h bilfärd. Men det stoppade inte mig o M från att byta klappar när vi kom hem, innan det blev nytt dygn.
Jag fick, som de flesta av er säkert redan sett på fejjan - En Onepiece Jump in! Min älskade sparkdräkt! Hur skön som helst, o hade jag betalat för den själv så hade den lätt vart värd varenda öre! Love it!
Och M fick en dockningsstation till iPhonen av mig som är som en väckarklocka, o sen fick han parfym. Hepp! Alla glada o nöjda.

Juldagen spenderades med jobb på kvällen, o Netonnet besöket.

Annadagjul hade vi liten julafton till, hos M's familj. På julafton var dom hos hans pappa, o på annandagen skulle det firas med deras mamma. Vi käkade ännu en kick-ass julmatsbuffé :)
Sen bytte vi julklappar.
Jag fick finaste tofflorna, vita flufftassar :) o öronmuffar! O av M's mamma fick jag ett halsband som det medföljde en mussla till, en riktig mussla med en äkta pärla! Superfränt! O pärlan kunde man sen sätta i halsbandet.
Käkade lite godis efter det, sen var det dags o dra o jobba igen.
Det slog mig att jag inte var ledig en enda dag mellan jul o nyår... oops.

(full julklappsmundering)

Sen kommer vi till nyår!
Vi åkte till Ida o Robert i Lambohoyas. Käkade 3rätters. Alla var uppdelade i matlag, o jag o M stod för efterätten. As bra ju!
... om det inte hade varit för laktosintolleranta o gluten allergiker :P
Så vi safe'ade o gjorde 3 olika efterrätter så alla iaf kunde äta en grej!
Chokladmousse med mint, Jordgubb/vitchoklad muffins med rosa frosting, och en Daimglasstårta på marrängbotten.
Allt smakade bra iaf, o blev uppskattat!
Blev en relativt lugn afton, ingen dans på bordet ;)
Dock var det ändå lite snurrigt när man kom hem, eftersom man satt o sällskapsdrack hela tiden så glömmer man ju bort va klockan är, så jag drack fram till att vi åkte hem.
Vilken inte alls låter konstigt för vissa, men jag brukar ofta ha koll på klockan när jag dricker så man slipper baksmällan dagen efter.. I reaaally hate to be bakis.
Men vaknade på nyårsdagen o mådde helt ok. En flötig pizza gjorde susen rätt bra oxå, hehe.
Sen blev det jobb på kvällen... igeeeen.



Fram tills nu har då inte mycket nytt hänt.
Dock var mitt löfte att börja träna med Abbie nu så hon är fit for fight till Mars när tävlingarna drar igång. Men än sålänge har vi bara börjat med långprommis på morgonen. Inte kört nån DW. Heldumt. Köpte tillomed miniskidor som hon kan dra mig på, men jag kommer fan aldrig iväg. O man behöver nästan va minst 2, o helst fler hundar för o kunna köra bra. Vilket betyder att jag måste dra till Norrköping där dom andra håller hus... suck. Visst att jag saknar gänget i Norrpan, har fan inte vart där på 2 mån om inte mer känns det som. Men de skulle va så skönt om man hade nån hundmänniska här hemma som kunde sparka en i röven o hänga med ut o träna/promenera!
Ska se om Bruksan drar igång några lydnadsträningar snart oxå, så kommer man ju i kontakt med mer hundfolk...

Utöver att hunden ska bli fit for fight så kände både M o jag att vi själva skulle behöva se över vad som åker in i kakhålet egentligen. En colaberoende, o en snaskberoende.
Så nu har vi sagt att vi ska köra på ordentlig mat i veckorna, genom att göra matlistor! Som ni läst tidigare. O sen ska vi ha 1 ätardag i veckan där man får äta vafan man vill.
Det är ju inte så himla svårt egentligen. Man måste bara vänja av kroppen att inte äta en massa skit mellan måltiderna.
Ingen 100% superdiet, för det vet vi båda två att vi inte kommer palla. Utan vi kör lite lagom, vilket iaf är en förändring från tidigare då det vissa veckor bara blev fiskinnar, köttbullar o allmän färdigmat.
Denna vecka blev en matlista med LCHF recept, vilket vi kommer fortsätta med. Jag kommer inte lusläsa alla förpackningar om vilka som innehåller minst kolhydrater, men vi kommer slopa pasta/ris/potatis o äta ångkokta grönsaker o grönsallad till istället.
Jag är ju fortfarande frukostmänniska o måste ha min yoghurt/fil med macka på morgonen.
Jag har inte så många kilon som jag vill bli av med, det handlar mest om o äta mer nyttigt o blir mer fit där det nu är slappt ;)

Denna vecka har vi då hittils avverkat 3 av 5 recept.
(recepten hittade jag mestadels på www.lchfrecept.com - där man även har info om dieten)
x Måndag - Citronlax m kokta grönsaker
x Tisdag - Fläskfile gryta m. grönsallad + fetaost
x Onsdag - Kycklinggryta m. grönsallad + fetaost
Torsdag - Bacon/färsgryta m.
Fredag - Ätarkväll med Tacotårta o allt gott jag kan komma över :P
Lördag - Ätardag
Söndag - donno yet.

Allt har varit jättegott än så länge! Jag är alltid skeptisk till ny mat, för ofta när jag ska göra nåt så blir det inte alls som man tänkt sig. Men röror o grytor är ju busenkelt! M gillart oxå.
Återkommer i framtiden om hur detta fortlöper ;)
Anledningen till att jag ens har lite koll på denna diet (Low Carb, High Fat) är pga att en nära vän till mig lyckats väldigt bra med att gå ner i vikt med denna metod, plus att det är enkelt! Inga konstiga bönor eller grejer som man inte tycker om. O får man gäster kan man bara lägga till pasta/ris/potatis till dem, men man kan själv välja att avstå.

Sen ska jag börja använda det där gymkortet oxå. Så jag tog mig ett pass igår. Det känns idag. O då tog jag inte ut mig 100% heller... dags o göra detta mer kontinuerligt.
För man märker faktiskt skillnad att man vart borta därifrån, en maskin som man gör chin-ups på har jag kört med 40kg hjälp, o klarat 8 på raken. Nu körde jag samma o klarade knappt 5...

Nu ska jag försätta mig i soffan o fortsätta glo på tv, medan M klinkar på sin gitarr framför datorn.

Kyss o kläm!

1 kommentar:

Ida sa...

Vill du ha promenadsällskap med hund kan vi ställa upp.