söndag 19 juli 2009

Övervikt

Nu vill jag starta lite debatt här.
Sitter o tittar på The Tyra Banks Show vilket idag tydligen handlar om överviktiga tonåringar. O inte så lite överviktiga heller... dom väger 100+ kg allihopa, minst.

O jag har sååå svårt att tycka synd om dom. Det är sant.
Dom sitter o berättar om hur dom blir uttittade i skolan o pekade på, o att dom vill bli cheerleaders vilket dom inte kan för det är ju bara smala tjejer som blir det, om hur svårt det är att shoppa kläder som passar...o.s.v
Verkligen jätte trist! Det kan jag oxå tycka.

Men!
Här kommer min fråga:
HUR MÅNGA överviktiga föds överviktiga, och trots att dom rör på sig och äter nyttigt går upp i vikt runt 150kg?
Finns det verkligen fall där det förekommer?

Nu är detta ett program från USA där typ mer än 50% av befolkningen är överviktiga, iofs.
Men självklart sätter dom sig själva i denna hemska sists? Eller?
Det känns som en hel omöjlighet att dessa 4 ungdomar på typ 12-17 år har ätit sunt under sin uppväxt.
Ska man klandra föräldrarna kanske?
Varenda morsa till dessa barn är ju själva överviktiga. Jag hade känt mig som världens sämsta mamma iaf om jag lyckats produsera fram nån som hamnade i dom viktklasserna.
Vad är det som dom inte fattar?
Men sen står dom där i publiken o gråter en liten skvätt, o säger att dom vet vad sin dotter går igenom, för dom var själva överviktiga i sin ungdom...
JAHA?!
Vill man inte göra ALLT för att din son/dotter INTE ska få de på samma sätt?
NÅN måste ju ha stoppat fel mat i munnen på dom, alternativt dom själva. Right??
o NÅN missade ju att peppa sina barn till att röra lite extra på sig...
o NÅN missade säkerligen helt o hållet att introducera både frukt o grönsaker till tallriken.
Jag är mållös...


När jag ser någon som är riktigt överviktig (nu snackar jag inte om dom som väger 10-20kg mer än mig, utan dom som väger över 150kg och inte är vältränade) sen ser man vad dom äter... sitter man då o dricker läsk, käkar pizza, godis, glass o allmänt skiter i att man håller på o dö - DÅ blir jag nåt så jävulskt förbannad!!
Jag vill bara ge dom en fet jävla smäll så dom vaknar o fattar va dom håller på med!
O för att inte prata om hur mycket dom bekostar den svenska sjukvården - våra skattepengar, för att dom fullständigt skiter i det.

Det är inte rättvist.
Helt ok för dom som verkligen behöver vård, men dom som själva sätter sig i skiten o inte bryr sig blir jag förbannad på.

Jag har säkert svårt o förstå hela den där världen eftersom jag själv knappt går upp nånting i vikt, vad jag än äter.
Så om det är nån som känner sig mer inne på ämnet o kanske tycker att jag är helt ute o cyklar så är man välkommen att kommentera.

HEJ.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Feta (vuxna) människor har ingen annan än sig själv att skylla.
Man föds ful, inte fet.

/P

lillahelen sa...

jag håller med dig fullständigt. de har sig själva att skylla.