söndag 12 oktober 2008

Trött & Tjock?

Sov rätt – det kan bli din smala lycka.
Läser i Aftonbladet idag att sömnen har en viktig betydelse för din vikt.
"Sover du för mycket eller för lite? Båda delarna kan göra dig tjock. Störd sömn kan vara ett tecken på mental stress och leda till övervikt."
O då kommer min första fråga:
Hur i hela fridens namn ska man veta om man sover för mycket eller för lite?
Vad är det som avgör det? Hur testar jag om jag sover för mycket eller för lite?
OM jag går o lägger mig säg klockan 22.00 på kvällen, och sover av mig själv till klockan 10.00 morgonen därpå.
Har jag då sovit för länge? Eller för lite? Eller alldeles lagom?
Jag sov ju på egen "maskin" alltså vaknar när kroppen känner att den sovit klart.
Men å andra sidan så har jag ju sovit i 12h, vilket är väldigt mycket om man ska sova ca 7-8h per dygn enligt sägnen.
O om jag nu var intresserad av att hålla/gå ner i vikt, ska jag då fortsätta sova 12h per dygn, eller ska jag ställa klockan efter ca 7h?
Frågorna är många.
Jag fortsätter läsa...
Pyrande stress
Den kroniska stressen gör att signaler går från hypofysen i hjärnan till binjurarna som påverkar kortisolhormoner som i sin tur ger bukfetma, högt blodtryck och diabetes. Män är speciellt drabbade men också kvinnor kan utveckla stressbukfetma.
– Här talar vi inte om kortvarig stress som inför en tenta, utan om långvarig, pyrande stress som att varje dag vakna och inte veta hur pengarna ska räcka, säger Stephan Rössner.


Jag har ju själv börjat lägga på mig lite runt magen... eller ja...mest runt röva om man ska va precis. Beror det då på att jag funderar på min ekonomi, samtidigt som jag sover för lite/mycket?
Isf ska jag genast gå o lägga mig kl 23.00, sätta klockan på 7 morgonen efter o aldrig aldrig mer tänka på min ekonomi.
TADA! Ett världsproblem är löst.

För att hoppa till nånting helt annat, som på sätt o vis ocå har med sömn o göra:
Min helg.
Just nu befinner jag mig på mitt arbete, ska sitta här till kl 19.30 ikväll.
Det känns sådär. Men vi är rätt flummiga idagm så tiden kommer nog gå snabbt. Har redan fått iväg 2, bäst av alla änsålänge.. oh yee.
Det hade vart ännu mer jobbigt att gå upp imorrse om jag hade druckit alkohol igår. Vilket jag inte gjorde. Men däremot gjorde jag o C en spontan utgång. Hon kom hem runt 21, o tvingade med mig, jag hade ingen chans att tacka nej till detta erbjudande.
Så de var bara för fröken Hansson att svira om från osminkad soffliggare i mjukisbrallor o håret åt alla håll, till nån slags partyprinsessa.
Det tog mig 1h o 15 minuter. Don't ask me why liksom... :P
Åkte hem till C vid 23, o vid 00.00 drog vi in till staden.
Platens fick bli vårt ställe för kvällen.
Vi måste hitta nåt nytt.
På tok för små barn där nuförtiden.
Tror vi får ge Platå en ny omgång.

Nu är de rast.. Återkommer!

Inga kommentarer: