söndag 6 juli 2008

Söndag

Även att de ät semester i 4v framöver nu så känns denna söndag som en helt vanlig söndag.
Man känner att man behöver plocka undan lite här hemma, diska, städa, tvätta månne?
Med regnet som duggar utanför är man ju inte jättesugen på en utomhus dag direkt.
Började iaf dagen med ett morgonsamtal med pappa. Han är en typisk sån där pappa som ska ha koll på allt, o alla lagar ska följas från punkt till pricka, tider ska passar. En polis pappa med andra ord. Han låter så bekymrad över att hans lilla dotter ska bli arbetslös. Stackarn. O Stackars mig med.
"Äh, vi kan bo kvar här ute i västanvik så kan du flytta in i huset, säg upp lägenheten o sälj bilen så klarar du dig"
HAHA.
Han är rolig oxå, min pappa.

Det är verkligen helt bananas detta arbetslöshetssystem. Helt galet!
Jag skulle personligen vilja ta ett snack med alla er som röstade fram alliansen till sin makt o undra om ni är nöjda nu? Va?
65% av sin tidigare lön får man stämpla upp till.
65%!?
Det är tamig fan ingenting. Det är väl knappt vad jag suttit o betalat in under dessa 6 år man har jobbat. De kan de fan knappast va!
Jovisst sörrni. Bara för att jag har jobbat o skött mig, så ska jag nu när jag blir UPPSAGD få klara mig på 9500:- i månaden.
Nämnde jag att mina räkningar ligger på ca 8-9k??
O om jag, gud förbjude?!, hittar ett deltisjobb till den dagen jag slutar, så får jag bara stänpla upp till heltid (dvs 65% av min tidigare lön) i 75 dagar.
O efter dessa 75 dagar, om jag fortfarande inte fått heltidstjänst, så får jag inte stämpla upp mer. Utan dom vill alltså att man ska gå helt arbetslös. För då har du 300 dagar att stämpla upp eller va det är, ist för dessa 75.
Det lönar sig alltså inte att arbeta!?
Hur sjukt är det?!
Ja menar, hur många är de inte som jobbar deltid nu för tiden, hur många hittar ett heltidsjobb?!
Jag har massor med vänner som alltid jobbar deltid, dom klarar sig pga Obtillägg o helgersättningar.
Men ett sånt jobb kan jag alltså inte ta.
Eller jo, de kan jag, om jag klarar mig på den lönen - utan A-kassan.
Killen på försäkringskassan sa själv "ja alltså, tjänar du mindre på att jobba deltid o stämpla så får man ju tacka nej till att jobba o bara stämpla istället, o då har du ju dina 300 dagar"
Dom förespråkar alltså arbetslöshet.
Det som ska finnas att välja på nu i landet är aningen jobba heltid, eller vara heltids arbetslös.
Nothing in between.
Jag som såg min chans att ta ett deltidsjobb (heltid självklart om det erbjöds!), nånting jag verkligen är nyfiken på att jobba med, få in foten på ett företag jag verkligen vill jobba på, o sen stämpla upp till heltid så jag har pengar att leva för under tiden jag väntar på en heltidsanställning... nej nej. Så funkar det inte!
Då är man lat, anser alliansen.
Då jobbar du ju deltid självmant för att stämpla o få ut mer pengar i rent lathets syfte.
Ok, dom som väljer att säga upp sig från en heltidstjänst o ta ett deltidsjobb... då har man ju valt det själv. DOM kan ju ha sina 75 dagar att stämpla upp.
Men jag som blivit uppsagd o ser min chans att provjobba med nånting annat, kan inte det.
Åt helvette med hela systemet säger jag.
Dom rika, blir rikare, o dom fattiga blir fattigare.
Tack ska ni ha, verkligen.

Annars så vill jag flika in med en ofantligt bra o rolig film jag såg igår.
en MUST SEE!
Good Luck, Chuck.
Återigen skrattade jag högt o ljudligt o väckte säkert alla grannar, o tårarna spröt samtidigt!
Killen i huvudrollen (Dane Cook) är fenomenal, vilket han även var i filmen Employee of the month. ( med Jessica Simpson - sköningen)
Jessica Alba är ju inte heller skitful.
Dane skulle jag ta ANY DAY OF THE WEEK. Gaddämn vilken man. Visst han spelar en roll, men hur skön är han inte då!
Varför finns inga sånna män på riktigt?
Det är så härligt när man helt random hittar sånna där skitbra filmer.

Nu ska jag äta lite mat.
Invänta P.
O sen invänta samtal från Mr T.

Söndag! Mina damer o herrar.

Inga kommentarer: